Gezelschapsspellen

Al gemerkt hoe populair bordspellen zijn tegenwoordig? Je ziet ze steeds vaker in café’s. Er zijn internationale beurzen. Van het populairste spel, Kolonisten van Katan, zijn sinds de introductie (1995) 20 miljoen exemplaren verkocht. Van Dominion (2008) al 2,5 mijoen. Dat komt niet in de buurt van video games, inderdaad. Maar er is een opleving. Waarom? ‘High-tech, high-touch’ – na een dag naar een scherm staren is het fijn om naar echte dingen te kijken en met biologische mensen pret te maken. De spellen worden beter, omdat de makers hebben geleerd van de gebreken van de oudste spellen. Monopoly bijvoorbeeld. Dat ligt te verpieteren onderin de kast. Het spel heeft ‘positive feedback,’ oftewel wie eenmaal voor ligt is moeilijk meer in te halen. Moderne spellen zorgen er dus voor dat wie succes heeft, ook extra uitdagingen krijgt. In Monopoly moet je ook geluk hebben. Dat is saai. En het spel biedt weinig ruimte voor strategie of intrige. Een hotel is een hotel. In modernere spellen heeft een voordeel ook een – potentieel – nadeel.