Muzikanten overleven

Analyse van databestanden van Amerikaanse overheid toont aan dat creatievelingen – schrijvers, spellenmakers, muzikanten e.d. – economisch niet slechter af zijn sinds het internet. Muzikanten zijn misschien zelfs beter af dan in het tijdperk voor Spotify en Napster. De bedrijfstak muziek krimpt. Door streaming zijn intermediairs als uitgevers, platenlabels, impresario’s, studio’s grotendeels overbodig geworden. Maar de creatieven lijken te overleven. Liedjesschrijvers en muziekregisseurs zagen gemiddeld inkomen stijgen met 60% sinds 1999. ZZP-ers in de muziek deden het minder goed; een database die ook zelfstandige musici omvat zag gemiddeld inkomen tussen 2002 en 2012 stijgen met slechts 25%, ongeveer gelijk aan inflatie. Maar in ieder geval geen lager inkomen. En er zijn niet minder muziekprofessionals: de categorie telt evenveel mensen nu als in 1999. Hoe kan dit? Bronnen van inkomsten veranderen (CD naar live optredens), en kosten van productie zijn een fractie van vroeger. En het publiek is kennelijk wel degelijk bereid te betalen voor creatief werk. In 2013 gaven Amerikanen 4,9% van hun inkomen uit aan entertainment, exact hetzelfde als in 2000.